Mobile friendly - strony

Czy twoja strona jest mobile-friendly?

W obliczu olbrzymiej popularności urządzeń mobilnych trudno zrozumieć fakt, że nadal wiele witryn internetowych traci funkcjonalność po wyświetleniu na ekranie smartfona lub tabletu. Strony RWD i wersje mobilne powinny być standardem, a mimo to internauci wciąż skarżą się na nieczytelne treści, wolne ładowanie czy reklamy uniemożliwiające korzystanie z serwisu. Tymczasem projektowanie stron mobile friendly to ważny element optymalizacji konwersji w e-commerce i czynnik wzmacniający pozycję marki w przestrzeni wirtualnej.

Dlaczego warto inwestować w strony RWD i wersje mobilne?

Już około 67% populacji sięga po urządzenia mobilne. Nie trzeba już taszczyć ze sobą ciężkiego laptopa, by popracować w ulubionej kawiarni ani czekać na powrót do domu, by sprawdzić najnowsze wiadomości czy zapłacić rachunki przez Internet. Możesz być online praktycznie wszędzie – na spacerze, w samochodzie i środkach komunikacji miejskiej, na uczelni i w pracy, na randce i na zakupach.

To jawna korzyść również dla e-przedsiębiorców. Jeśli prowadzisz sklep internetowy albo promujesz swoje usługi w sieci, przyjazna mobilnie witryna zapewni Ci dostęp do większej liczby konsumentów o różnych porach dnia i nocy. Co za tym idzie, potęgujesz szanse na udaną konwersję i wzrost przychodów. Wersja mobilna strony z prostą nawigacją ułatwia kontakt i dokonanie zakupu, co w efekcie zadowala obie strony – klient oszczędza czas, a Ty możesz liczyć zyski.

Od 21 kwietnia 2015 roku bycie mobile friendly ma wpływ na pozycję w rankingach – Google promuje witryny dostosowane do potrzeb urządzeń mobilnych, co oczywiście przekłada się na wzrost popularności firmy. Przedsiębiorcy, którzy nie inwestują w strony RWD lub wersje mobilne, muszą zatem intensywniej pracować nad jakością treści i pozycjonowania. Nie zmienia to faktu, że nawet najbardziej „dopieszczona” witryna może zniechęcić mobilnego internautę powolnym ładowaniem, małą czcionką czy niewygodną nawigacją.

Jak sprawdzić, czy strona jest przyjazna użytkownikom mobilnym?

Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona spełnia wymagania mobile friendly, warto skorzystać z prostego narzędzia – testu optymalizacji mobilnej Google Search Console. Wystarczy wpisać adres URL strony internetowej i kliknąć przycisk „Rozpocznij Test”. Po chwili okaże się, czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych i ewentualnie jakie błędy musisz poprawić, aby zlikwidować problemy z jej wyświetlaniem.

Wersja mobilna strony nie może zawierać elementów niedostępnych na większości smartfonach, np. elementów Flash. Ponadto trzeba zadbać o czytelność tekstu (bez wielokrotnego powiększania) oraz ułożenie treści w taki sposób, aby internauta nie był zmuszony do jej przewijania w poziomie. Linki powinny być tak rozmieszczone, aby zapewnić użytkownikowi bezproblemowe przejście do innej strony.

A oto inne cechy, dzięki którym witryna zda egzamin również na mniejszym ekranie:

  • brak reklam pop-up i kreacji pełnoekranowych
  • prosta obsługa, wymagająca max 3-4 kliknięć
  • minimalna ilość zakładek w menu
  • duże przyciski (logowanie, koszyk)
  • możliwość skontaktowania się po naciśnięciu ikony (telefonu, koperty)
  • szybkie ładowanie strony (max 5 sekund)
  • przewijanie w dół (scrollowanie) zamiast przechodzenia na kolejne strony

RWD czy wersja mobilna strony?

Google poleca przede wszystkim strony RWD, czyli strony responsywne dostosowujące się do urządzenia, na którym są wyświetlane. Elastyczne rozwiązanie ma wiele zalet. Ta sama domena działa zarówno na komputerze, jak i na smartfonach czy tabletach. Jeden adres strony pozwala też uniknąć duplicate content, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Ponadto śledzenie statystyk strony RWD nie wymaga dodatkowego kodu w Google Analytics, a do zarządzania treścią wystarczy jeden CMS. Wielu przedsiębiorców rezygnuje jednak ze stron responsywnych ze względu na wyższe koszty i dłuższy czas przygotowania.

Alternatywą wobec technologii RWD jest wersja mobilna strony, czyli odrębna witryna zwykle oznaczona jako m.nazwastrony.pl, nazwa strony.pl/mobile lub „lajt”. Taka witryna zazwyczaj potrzebuje dodatkowego CMS do zarządzania treścią i wymaga śledzenia dwóch kodów w Google Analytics. Ponadto dwa adresy URL mogą osłabiać pozycjonowanie (duplicate content) i wymagają odrębnej optymalizacji. Jednak w porównaniu do stron responsywnych mobilne są tańsze i łatwiejsze w przygotowaniu, ponadto zapewniają szybkie ładowanie i intuicyjną nawigację.

Czy twoja strona jest mobile-friendly?
5 (100%) 1