Mobile w e-marketingu

Rola branży mobile w e-marketingu

Jeśli Twoja strona internetowa jest perfekcyjnie zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, a mimo to m-klienci omijają Cię szerokim łukiem, pora zastanowić się nad skutecznością działań promocyjnych. Jakie czynniki powinien uwzględniać mobile marketing i w jakie formy reklamy możesz zainwestować?

Dlaczego reklama mobile jest potrzebna Twojemu biznesowi?

Jak donosi raport agencji Zenith Mobile Advertising Forecasts 2017, 63% ludności z 52 najbardziej rozwiniętych krajów świata posiada smartfon. W niektórych krajach odsetek populacji korzystającej z tego urządzenia przenośnego sięga już 80-90%. W tym samym raporcie agencja Zenith szacuje, że wydatki poniesione na mobile marketing w 2017 roku stanowiły 53% ogółu wydatków poniesionych na reklamę internetową na świecie. W Polsce, gdzie ze smartfona korzysta ok. 62% populacji, wydatki na reklamę dedykowaną na urządzenia przenośne wynoszą 23% wszystkich kosztów reklamy online. Globalne tendencje pokazują, że lada dzień e-marketing zostanie zdominowany przez branżę mobile i reklamodawcy powinni skupić się przede wszystkim na odbiorcach korzystających ze smartfonów.

Jakie rodzaje reklam mobilnych masz do wyboru?

Reklamy SMS i MMS można uznać za zbyt archaiczne i nieatrakcyjne, jednak nie sposób odmówić im siły oddziaływania. Spersonalizowane wiadomości pomagają w budowaniu osobistej relacji na linii sprzedawca-klient, podtrzymują zainteresowanie marką i sprzyjają lojalności konsumenckiej. Większość klientów ocenia SMS marketing jako pozytywny, za szczególnie przydatne uważane są wiadomości o stanie zamówienia, promocjach czy kodach rabatowych.

Reklama mobile w formie kampanii AdWords to znakomite rozwiązanie dla lokalnego biznesu. Klient szukający restauracji, stacji benzynowej lub całodobowego sklepu, może szybko „namierzyć” firmę po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarce. Skuteczność reklamy zależy od wybrania trafnych słów kluczowych, gdyż użytkownicy smartfonów posługują się krótkimi frazami i oczekują natychmiastowych rezultatów. Bardzo ważne jest precyzyjne określenie grupy docelowej, zwłaszcza w odniesieniu do lokalizacji i sposobu korzystania z urządzenia mobilnego.

Mobile marketing wykorzystuje również media społecznościowe. Reklama na Facebooku (Facebook Ads) zapewnia podobne korzyści jak kampania w wyszukiwarce Google. Reklamodawca może zoptymalizować materiał na urządzenia mobilne, ustalić parametry wyświetlania treści (godziny, czas trwania) oraz zdefiniować odbiorców (miejsce zamieszkania, płeć, wiek, zainteresowania). Tym samym przekaz trafia tylko do właściwych konsumentów, skłonnych do skorzystania z oferty.

AdMob to materiał reklamowy wyświetlany wewnątrz aplikacji mobilnej, który może służyć  wypromowaniu innej aplikacji, witryny czy usługi. Reklama mobile w postaci baneru graficznego lub tekstowego może przekierować użytkownika prosto do sklepu z aplikacjami (Google Play, App Store) lub na stronę reklamodawcy. W promowaniu usług szczególnie przydatne będą banery, które po kliknięciu nawiązują połączenie telefoniczne. Dzięki możliwości wybrania konkretnej aplikacji jako nośnika reklamowego oferta zostanie skierowana do dedykowanej grupy docelowej.

Mobile marketing  – o czym pamiętać?

Kluczowe jest dobranie rozmiaru reklamy do rozdzielczości różnych urządzeń mobilnych – baner powinien bez problemu wyświetlać się na smartfonach nowej i starszej generacji. Reklama mobile nie może zawierać elementów wymagających użycia odtwarzaczy flash. Grafika nie powinna też wczytywać się zbyt długo ani utrudniać korzystania z serwisu. Warto wziąć pod uwagę, że reklamy pełnoekranowe mogą irytować użytkownika, gdyż często trudno je wyłączyć i generują przypadkowe kliknięcia.

Reklamodawcy dostrzegają potencjał w kampaniach z użyciem rich media, czyli zaawansowanych reklam zawierających materiały wideo, dźwięki, zdjęcia, elementy 3D i gry. Interaktywna reklama mobile wykorzystuje typowe funkcje smartfonów, takie jak czujniki (akcelerometr i żyroskop), reagowanie na dotyk i gest czy geolokalizację. W rezultacie materiał wzmaga zaangażowanie użytkownika, sprzyja lepszemu zapamiętaniu marki i skłania do reakcji na call to action.

Badania marketingowe pokazują też, że konsumenci korzystający z urządzeń mobilnych oczekują spersonalizowanych treści, które stanowią odpowiedź na ich aktualne potrzeby. Indywidualne powiadomienia pomagają klientowi w podjęciu decyzji i sfinalizowaniu procesu zakupowego, a ponadto sprzyjają budowaniu zaufania. Dlatego też w strategii e-marketingowej ważne jest zebranie jak największej ilości informacji na temat użytkowników, aby móc zaprojektować trafny i angażujący przekaz reklamowy.

Rola branży mobile w e-marketingu
5 (100%) 5