Kobieta ze smarphonem

Projektowanie stron mobilnych

W kwietniu 2015 Google wprowadziło algorytm oceniający zgodność strony z urządzeniami mobilnymi. Wpływa on też na pozycjonowanie stron. Dlatego od tamtego czasu projektowanie stron mobilnych i nadążenie za wymogami internetowego giganta stało się koniecznością. Jakie elementy powinna zawierać dobra strona responsywna lub projekt aplikacji mobilnej?

Projektowanie stron mobilnych – na specjalnych zasadach

Według danych Gemius, w 2017 roku zakupy przez Internet zrobiło już 54% polskich internautów, a ponad 48% z nich do przeglądania Internetu używa smartfona lub tableta. To bardzo duża grupa potencjalnych klientów, którzy jednak szybko się niecierpliwią, jeśli coś jest niewystarczająco proste, intuicyjne czy szybkie. Projektowanie stron mobilnych czy też projekt aplikacji mobilnej rządzą się swoimi prawami (a dokładnie prawami opracowanymi przez Google’a). O czym powinien pomyśleć projektant?

Proste menu – na wyciągniecie palca

Projektowanie stron mobilnych wymusza na designerach rozplanowanie od nowa menu głównego strony. Ze względu na ograniczenia sprzętu (w tym mały ekran), powinno być ono krótsze i uproszczone. Tworząc je, bierz pod uwagę pop-upy i inne banery, które mogą zasłaniać menu i content, a tym samym odstraszać usera.

Możliwość powrotu

Użytkownik powinien mieć możliwość powrotu do strony głównej nie używając przycisku „wstecz” w przeglądarce. Intuicyjne miejsce na taki button znajduje się w menu głównym i/lub w logo firmy.

Wezwanie do działania

Projekt powinien mieć widoczne buttony zachęcające użytkownika do interakcji. Wyróżnij je kształtem lub kolorem od innych elementów na stronie. Dobrze zaprojektowane CTA skraca czas konwersji, a to szczególnie ważne w przypadku aplikacji sprzedażowych, tworzonych z myślą o e-commerce. Położenie ich powinno być zgodne z zasadami UX.

Szukajcie, a znajdziecie

Intuicyjność to nie wszystko. Gdy contentu na stronie jest dużo – jeśli to np. e-hipermarket, wyszukiwarka wewnętrzna to konieczność. Powinna ona podpowiadać użytkownikowi słowa lub konkretne produkty, a także posiadać opcję autokorekty. W przypadku dużych sklepów warto też zadbać o możliwość filtrowania produktów po kolorze, cenie czy rozmiarze. Dobrze skonfigurowana wyszukiwarka, mimo braku wybranego produktu może też podpowiadać użytkownikowi podobne – dzięki czemu rośnie szansa na konwersję.

Nie pozwól, by user czuł się intruzem

Nie wymuszaj na nim zakładania konta, nawet jeśli produkt jest ekskluzywny i luksusowy. Użytkownik jest „wygodny” – i według  badań Google, proszony o założenie konta, opuszcza taką stronę bez żadnej interakcji. Zawartość witryny czy zakupy powinny być dostępne bez tego typu przeszkód. Na urządzeniach mobilnych zakupy często robi się szybko i w biegu.

Jesteśmy w kontakcie

Projekt aplikacji mobilnej (zwłaszcza sprzedażowej lub usługowej) powinien zawierać wyróżniający się przycisk click-to-call, który pozwala przy użyciu smartfona, w razie problemów z zamówieniem lub pytań, połączyć się z firmą. Infolinia to konieczność szczególnie w przypadku dużych sklepów. Taki button znacznie skraca ścieżkę kontaktu.

Formularz kontaktowy

Tutaj zasada jest prosta – minimum wysiłku ze strony użytkownika. Nie proś go o szczegółowe, zbędne informacje. Zamiast tego zastosuj automatyczne uzupełnianie pól z rozwijalnej listy i zaznacz wyraźnie, które pola są obowiązkowe, by wiadomość została wysłana. Ewentualne błędy w formularzu i informacja, jak wypełnić je prawidłowo, również powinny być wyróżnione.

Kupuje się oczami…

…dlatego przypilnuj odpowiednich rozdzielczości grafiki – by dostosowała się ona do wielkości ekranu w urządzeniach mobilnych, a także do obu orientacji (pion-poziom). Rozpikselowane grafiki nie zachęcają do zakupu i mogą obniżyć wiarygodność sklepu dla klienta.

Reguła jednego okna

Użytkownik powinien przeglądać stronę mobilną w obrębie jednego okna przeglądarki. Przejście na inną podstronę powinno odbywać się w jednym miejscu. Wiele jednocześnie otwartych okien na smartfonie sprawia wrażenie chaosu i  zwiększa ryzyko zamknięcia strony przez usera.

Projekt aplikacji mobilnej – im prościej, tym lepiej

Planowanie aplikacji lub strony mobilnej powinno odbywać się według jednej naczelnej zasady – dąż do maksymalnego uproszczenia nawigacji. Gotowy projekt „w wersji beta” pozwól przetestować komuś, kto spojrzy na Twoją pracę z perspektywy klienta i dostarczy konstruktywnych uwag na temat UX. Zastosuj też powyższe punkty podczas projektowania. Wówczas połączenie User Experience, intuicyjnego projektu i optymalizacji poskutkuje wzrostem konwersji.

Projektowanie stron mobilnych
5 (100%) 1