Narzędzia marketingu mobilnego

Narzędzia marketingu mobilnego

Marketing mobilny narodził się pod koniec lat 90. Początkowo były to tylko SMS-y i MMS-y, ale w miarę upływu czasu i pojawiania się nowych urządzeń mobilnych na rynku, wachlarz wykorzystywanych narzędzi znacznie się poszerzył. Jakie możliwości mamy obecnie i jak prowadzić marketing aplikacji mobilnych?

Co to jest marketing mobilny?

Marketing mobilny to inaczej zbiór praktyk, dzięki którym możemy promować określony produkt lub usługę za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Korzysta z nich coraz więcej Polaków, dlatego warto zainteresować się tym sposobem dotarcia do nowej grupy potencjalnych klientów. Marketing mobilny pozwala szybko i precyzyjnie dotrzeć ze spersonalizowanym przekazem do użytkownika, ponieważ grupę docelową można ściśle stargetować.

Korzyści z mobile marketingu

Marketing mobilny pozwala również na dynamiczną i elastyczną interakcję z odbiorcą, a kreatywna, ciekawa forma przekazu zapewnia wysoki poziom skuteczności. Monitoring i badanie skuteczności kampanii na urządzenia mobilne są wymierne, a dodatkowo, używając bazy zdobytych leadów, można stworzyć skuteczną kampanię remarketingową – i w ten sposób co jakiś czas „przypominać się” potencjalnie zainteresowanemu klientowi.

Z jakich narzędzi można korzystać?

Dostępnych narzędzi mobile marketingu  jest mnóstwo. Są to między innymi wspomniane SMS-y (wciąż mające wysoką skuteczność), aplikacje mobilne, geolokalizacja, voicemail, mobilne info kioski multimedialne czy też po prostu strony mobilne.

Najstarszym i najbardziej rozpoznawalnym narzędziem są wiadomości tekstowe na telefon. Ten sposób ma swoje zalety – przede wszystkim trafia prosto do posiadacza telefonu, który najczęściej odczytuje SMS od razu po otrzymaniu. Ryzyko, że przekaz trafi „do kosza” bez czytania jest mniejsze. Tą drogą przypominają o sobie duże sklepy sieciowe. Dużym plusem jest możliwość personalizowania informacji – np. poprzez wysłanie kodu rabatowego lub zaproszenia do sklepu po odbiór urodzinowej niespodzianki.

Aplikacja – sposób na ułatwienie życia

Bardziej zaawansowaną i droższą możliwością są wspomniane aplikacje mobilne. Korzystają z nich duże instytucje (w tym banki) lub firmy e-commerce z branży mody lub FMCG. Istnieją oczywiście również aplikacje o charakterze rozrywkowym lub informacyjnym – np. w turystyce. Tańszym „kuzynem” aplikacji jest responsywna (mobilna) strona, dostosowana do wymogów urządzeń mobilnych.

Marketing aplikacji mobilnych – jakie są najczęstsze błędy?

Przy promocji aplikacji liczy się nie tylko pomysł i użyteczność. Ważne są też aspekty techniczne. Nie zamykaj się na uwagi od użytkowników już po uruchomieniu aplikacji – często powtarzającą się w komentarzach krytykę weź za dobrą monetę. Brak interakcji pomiędzy twórcami aplikacji a użytkownikiem to częsty błąd.

Innym jest brak reklamy aplikacji lub promocja przy użyciu tradycyjnych form marketingu. Tego typu działania nie przynoszą wymiernych rezultatów, ponieważ dobrany kanał może nie odpowiadać targetowi aplikacji. Reklama, trafiając do niesprecyzowanych mas, trafia tak naprawdę w próżnię. Dlatego, startując z nową aplikacją, rozważ spersonalizowaną kampanię AdWords lub na Facebooku, dzięki której dotrzesz do osób, które mogą być zainteresowane pobraniem Twojego produktu.

Pomysł nie wystarczy

Marketing aplikacji mobilnych często kończy się wraz z publikacją aplikacji w sklepie – brakuje pomysłu na rozwój narzędzia, przysłowiowej „marchewki” dla użytkownika, czy też zaangażowania marketingowego po stronie twórców aplikacji, w tym pomiaru efektywności lub planu marketingowego. Opis SEO również bywa zaniedbywany – zupełnie niesłusznie, ponieważ tysiące użytkowników może trafić na aplikację przez wyszukiwanie organiczne.

Aplikacje i marketing aplikacji mobilnych przyłożyły się do zakończenia ery nachalnej, irytującej reklamy. Dana aplikacja powinna uzupełniać jakąś lukę na rynku – oferować innowacyjne, pożyteczne dla użytkownika funkcje, zaskakiwać, bawić lub po prostu ułatwiać codzienne funkcjonowanie. Dlatego, chcąc wypromować markę, reklama danej aplikacji powinna być dobrze przemyślana, a jej funkcje przetestowane pod kątem UX, jeszcze zanim trafi do sprzedaży.

Narzędzia marketingu mobilnego
5 (100%) 2