Marketing szeptany

Jak prowadzić marketing szeptany?

Marketing szeptany w internecie może bardzo małym nakładem pracy przyciągnąć do firmy nowych klientów i zwiększyć wyniki sprzedaży. W tym tekście dowiesz się jak działa reklama szeptana, co to jest efekt wirusowy oraz o czym warto pamiętać planując kampanię reklamową w internecie.

Na czym polega marketing szeptany?

Podstawą dobrej reklamy są opinie zadowolonych klientów, którzy przekazują je rodzinie, bliskim, czy znajomym z pracy. Jednak dziś prawie wszystkie gałęzie marketingu przenoszą się do wirtualnej przestrzeni. Zręczny handlowiec przy pomocy internetu może zachęcić klientów do dyskusji, czy wymiany poglądów na temat danego produktu lub usługi. Takie działania w świecie biznesu zyskały miano buzz marketingu, czyli marketingu szeptanego. Nazwa ta pochodzi z języka angielskiego, a buzz oznacza szum lub brzęczenie pszczół. Przypomina to rozemocjonowany konsumentów dyskutujących na temat skuteczność danego produktu. Marketing szeptany w internecie pozornie ma przypominać spontaniczne wypowiedzi, ale dobrze przemyślane działania i zaplanowane wypowiedzi przyniosą zdecydowanie więcej korzyści dla biznesu.

Efekt wirusowy

Mamy już pomysł na zręczne wykorzystanie reklamy w sieci, ale to dopiero początek drogi do pozyskania nowych klientów. Jeśli do wzmocnienia przekazu dział marketingu firmy, przygotował krótki film lub serię grafik przeznaczonych do mediów społecznościowych, należy sprawić żeby obejrzało go jak najwięcej osób. Tu przychodzi z pomocą technika marketingowa o nazwie efekt wirusowy. Reklamę można wysłać do liderów opinii w mediach społecznościowych, czyli osób o dużej ilości znajomych lub subskrybentów. Jeśli przekaz im się spodoba lub wywoła jakiekolwiek inne reakcje, mogą zachęcić pozostałych użytkowników do zapoznania się  reklamą szeptaną i dyskusji na jej temat.

Czy reklama szeptana działa?

Allegro, Harry Potter, Disney i Pokemon to marki, które odniosły sukces między innymi dzięki reklamie szeptanej. Profesjonalne filmy, materiały promocyjne w postaci grafik, czy też amatorskie nagrania na przykład z planu zdjęciowego zyskiwały popularność w sieci i bardzo szybko były przekazywane do różnych internautów. Badania pokazują, że marketing szeptany w internecie jest bardzo skutecznym narzędziem promocji. Dzieje się tak za sprawą złudzenia spontaniczności w którą wierzą klienci. Dyskusja daje im możliwość wyrażenia własnych opinii, a także sprawdzenia czy rzeczywiście są zainteresowani zakupem danego produktu lub usługi.

Czasopismo naukowe “Journal of Marketing” opisało trzynaście cech marki podzielonych na cztery czynniki (społeczne, funkcjonalne, emocjonalne i hybrydowe) dzięki którym marketing szeptany w internecie jest skuteczny. Wśród nich znajdują się:

  • jakość marki,
  • branża w której działa firma,
  • luksusowość marki,
  • zróżnicowanie,
  • znaczenie marki na rynku,
  • wiedza klienta na temat marki,
  • zaangażowanie,
  • zadowolenie.

Skuteczny marketing szeptany w internecie

Podstawowym zadaniem marketingu szeptanego jest stymulowanie dyskusji, a przede wszystkim wywołanie pozytywnych reakcji u potencjalnych klientów. Ponadto reklama szeptana:

  • promuje produkty i usługi firmy,
  • prowokuje naturalny ruch w sklepie internetowych,
  • może być elementem SEO, czyli optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki tak aby osiągały one najwyższe wyniki.

Aby marketing szeptany w internecie był naprawdę skuteczny, należy pamiętać o tym, że wypowiedzi, które napiszemy muszą wydawać się naturalne i spontaniczne. Opisywane historie nie mogą być naciągane i jedynie wychwalać dany produkt. Często przydaje się także odrobina krytyki lub pomoc klientom. Oszustwa i wprowadzanie w błąd zwykle jest bardzo szybko wyłapywane przez użytkowników i prowadzi do negatywnych opinii na temat firmy.


Zobacz także: Czy marketing ogranicza się tylko do reklamy?


 

Jak prowadzić marketing szeptany?
4.5 (90%) 2