Influencer

Influencer marketing – jak to działa?

Czy wiedziałeś, że ponad 70% osób zainteresowanych kupnem produktu lub usługi w intrenecie poszukuje informacji na ten temat w social mediach? Facebook, Instagram, czy Twitter to doskonałe kanały do komunikacji z potencjalnymi klientami, którzy mogą być zainteresowani produktami danej marki. Jedną z najpopularniejszych w ostatnim czasie metod dotarcia do odbiorców jest współpraca z social media influencerami.

Kim jest social media influencer?

Budzimy się rano i pierwsze co robimy po wyłączeniu budzika to… sprawdzenie powiadomień na Facebooku, Twitterze, czy Instagramie?  Social media zdominowały nasze życie społeczne. Większość dyskusji, wymiany zdań, czy manifestów przeniosło się teraz na wirtualną płaszczyznę. Wśród dżungli komentarzy wyłaniają się postaci, których głosy słychać wyraźniej, mocniej i intensywniej. Często są to nasi ulubieni blogerzy, vlogerzy oraz celebryci. Twórcy internetowi komentują dla swoich odbiorców rzeczywistość, często dodają im otuchy oraz wsparcia. Między innymi dlatego traktujemy ich jako liderów opinii. Ekspertów, którzy mają pełne prawo wypowiedzieć się na dany (ewentualnie każdy ;-)) temat, a co ważniejsze ich zdanie zawsze ma dla użytkowników social mediów duże znaczenie. W terminologii marketingu charyzmatyczne postaci w sieci zyskały miano social media influencerów. Jeśli nawiążemy z nimi współpracę i odpowiednio wykorzystamy posiadane zasięgi możemy znacznie zwiększyć wyniki sprzedaży danej marki. Social media influencer charakteryzuje się:

  • widocznością, popularnością w sieci,
  • posiadaniem specjalnego profilu w mediach społecznościowych, często innego niż konto prywatne, służącego do komunikacji z odbiorcami,
  • dużą liczbą subskrybentów,
  • posiadaniem grupy odbiorców, która darzy go zaufaniem.

Zarządzanie relacjami z influencerami

Zarządzanie relacjami z influencerami lub krócej IRM polega na przemyślanym nawiązywaniu relacji biznesowych z internetowymi liderami opinii. W przypadku tworzenia kampanii w oparciu o vlogerów, czy blogerów warto pamiętać o kilku zasadach:

  • social media influencer dopasowany do branży – internetowy twórca posiadający 150 tysięcy subskrybentów będzie zdecydowanie bardziej zauważalny niż początkujący influencer z liczbą 15 tysięcy obserwujących. Jednak w tym przypadku warto pamiętać także o zgodności branży z tematyką w której działa social media influencer. Przykładowo produkując ekskluzywne kosmetyki lepiej nawiązać współpracę z blogerką, czy blogerem zajmującym się podobną tematyką. Dla influencera przygotowanie materiału promocyjnego będzie wtedy prostsze i zgodne ze jego zainteresowaniami. Istnieje także większe prawdopodobieństwo, że trafimy z naszym produktem do wcześniej wyznaczonej grupy docelowej.
  • influencer Instagram, a może YouTube? – na samym początku planowania działań marketingowych podejmowanych w przestrzeni social mediów warto sprecyzować rodzaj medium, którego będziemy używali do komunikacji z klientami. Przykładowo producent, czy dystrybutor smartfonów powinien nawiązać współpracę z influencer Instagram lub recenzentem publikującym materiały na serwisie YouTube. Zapewni to o wiele lepszą prezentację oferowanych produktów niż w przypadku recenzji na blogu.
  • social media influencer to też klient – warto pamiętać aby zarządzanie relacjami z influencerami (IRM) łączyło się z zarządzaniem relacji z klientami (CRM). Social media influencer to także konsument, który w przypadku negatywnych odczuć względem danej marki, bardzo chętnie wyrazi swoją opinię w sieci.

Influencer Instagram – czy warto?

Instagram to platforma fotograficzna służąca do hostingu zdjęć stworzona w 2010 roku. Ważną datą w historii firmy jest rok 2012, kiedy serwis został kupiony przez medialnego giganta Facebooka za około 1 miliard dolarów! W ciągu kilku lat, niewielki serwis społecznościowy zyskał uznanie i sympatię ludzi na całym świecie. Stało się tak ze względu na prostotę użycia systemu. Korzystanie z aplikacji Instagrama ogranicza się do przeglądania, dodawania, oceniania i komentowania zdjęć. Na portalu bardzo szybko pojawiły się osoby będące influencer instagram. Profesjonalnymi i kreatywnymi zdjęciami szybko przyciągnęli do siebie odbiorców, a także marki, które chciały korzystać z ich usług. Popularnymi firmami promującymi się na Instagramie są:

  • Adidas,
  • BMW,
  • Plus,
  • Puma,
  • Versace.

Badacze Mediakix  wskazali, że rynek influencerskiej instagramowej sprzedaży w 2018 roku wart jest ponad 1,6 miliardów dolarów. Prognozy mówią nawet o dwukrotnym wzroście tej wartości w 2020 roku. Trendy panujące obecnie na rynku pokazują, że social media influencer, a w szczególności influencer Instagram będą przyszłością e-marketingu.


Zobacz także: Na czym polega technologia Blockchain?


 

Influencer marketing – jak to działa?
5 (100%) 1