Strony AMP

Jak działają strony AMP?

Człowiek z natury jest niecierpliwy – również w Internecie, gdzie od czasu ładowania się strony zależy, czy użytkownik na niej pozostanie. Strony AMP to strony zoptymalizowane pod kątem szybkości wejścia. Powinieneś zainteresować się nimi zwłaszcza, jeśli większość Twoich użytkowników pochodzi z mobile’a. Co to jest AMP i dlaczego warto wdrożyć takie rozwiązanie?

Strony AMP to inaczej Accelerated Mobile Pages, czyli z angielskiego „przyspieszone mobilne strony internetowe”. Jest to projekt należący do Google’a o charakterze open source – oznacza to, że kod źródłowy jest ogólnodostępny – można go modyfikować i wykorzystywać zupełnie za darmo.

Strony AMP – dlaczego warto przyspieszyć stronę mobilną?

AMP według danych Google’a znacznie poprawia wyniki odwiedzalności stron internetowych. Wprowadzenie AMP wywołało 10% wzrost ruchu, a jednocześnie dwukrotnie wydłużyło czas spędzany na stronie, co może być szczególnie korzystne dla stron firm, którym zależy na konwersji – np. typu e-commerce. W ich przypadku średni współczynnik konwersji był o 20% wyższy niż na stronach bez AMP.

O co chodzi w AMP?

Strona otwierana na mobilnej przeglądarce musi pobrać kilkadziesiąt skryptów i plików CSS, co często zwalnia jej ładowanie. Mobilne strony internetowe spowalniają też różne wtyczki i dodatki, w tym slidery, animacje, wtyczki do mediów społecznościowych, filmy, Google Analytics, inne reklamy i śledzące skrypty w tle. Dzieje się tak dlatego, że urządzenia mobilne wciąż mają za małą moc obliczeniową w porównaniu ze standardowymi laptopami czy PC.

Dzięki tej technologii strona (nawet bardzo skomplikowana) ładuje się na urządzeniach mobilnych podczas ułamków sekund. AMP eliminuje elementy, które obniżają szybkość ładowania i zastępuje je innymi, „kompaktowymi” rozwiązaniami. Technologia upraszcza zapytania wysyłane do przeglądarki na urządzeniu mobilnym. Jedynym wykorzystywanym skryptem podczas ładowania jest JavaScript AMP, dzięki czemu wszystkie elementy kodu zostają zapakowane do jednego pliku i wysłane do przeglądarki natychmiast.

Wprowadzając standard AMP, Google dopasowuje zawartość witryny do parametrów technicznych danego urządzenia, zapewniając w ten sposób użytkownikowi szybkie i bezproblemowe przeglądanie stron internetowych.

Mobilne strony internetowe w technologii AMP. Co musi posiadać AMP?

AMP jest w zasadzie alternatywną, uproszczoną wersją dokumentu HTML. W skład tej technologii wchodzą 3 podstawowe elementy: AMP HTML, AMP JS oraz AMP CDN.

AMP HTML to zestawienie podstawowych zaleceń dla kodu strony. Zastosowanie ich pomoże Ci dostosować dotychczas publikowane treści do wymagań urządzeń mobilnych. Rozszerzenia dostępne w AMP HTML pozwalają przyspieszyć ładowanie strony na mobile’u.

AMP JS to biblioteka JavaScript, która zarządza ładowaniem się zasobów przy szybkim renderowaniu strony. Ma to miejsce dzięki niejednoczesnemu ładowaniu plików zewnętrznych. Pozwala to uniknąć ich wzajemnego blokowania się, dzięki czemu rendering staje się bezproblemowy.

AMP Cache jest z kolei bazującą na proxy siecią, dzięki której możliwe jest dostarczanie prawidłowo napisanych dokumentów AMP.

Czy technologia AMP wpływa na pozycjonowanie strony?

Podczas 2 lat istnienia AMP zwiększono szybkość ponad 4 mld stron internetowych, ale to wciąż kropla w oceanie. Google, forsując wśród właścicieli stron dostosowanie się do wymogów urządzeń mobilnych, wykorzystuje w tym celu algorytmy pozycjonujące, które uwzględniają szybkość ładowania się stron czy sam fakt posiadania mobilnej wersji strony. Czynniki te wpływają na pozycjonowanie stron w sieci, jednak witryny z dobrym, unikalnym contentem nie znikną zupełnie z pierwszych pozycji w wynikach.

Dlaczego warto wprowadzić AMP?

Poza skróceniem czasu ładowania strony AMP, uzyskać możesz większy ruch z urządzeń mobilnych, dłuższy czas sesji, a co za tym idzie, większe prawdopodobieństwo konwersji oraz przychodów z kanału mobile.

Google wspiera mobilne strony internetowe, oferując użyteczne i bezpłatne wskazówki. Proponuje też automatyczny „audyt” Twojej strony pod tym kątem –  na platformie Google Search Console znajdziesz komunikaty o błędach i problemach z wprowadzeniem AMP na  swojej witrynie. Według danych z raportu Digital in 2017 Global Overview, na świecie już ponad 3,4 mld ludzi korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu, a w Polsce użytkownicy mobilni stanowią już 51% populacji korzystającej z sieci. Dlatego dostosowanie swojej strony do wymagań AMP jest koniecznością.

Jak działają strony AMP?
5 (100%) 1