Marketing sieciowy

Jak działa marketing sieciowy?

Wielopoziomowość – czym jest marketing sieciowy?

MLM to skrót od angielskiego zwrotu multi level marketing, który w Polsce znany jest jako marketing sieciowy mlm. Pojęcie to łączy dwa istotne terminy:

  • marketing – odnosi się to do procesu swobodnej wymiany towarów i wszystkich narzędzi z tym związanych.
  • sieciowość, wielopoziomowość – w kontekście tego pojęcia chodzi o sposób rozliczania się dystrybutorami danych produktów.

Marketing sieciowy mlm pozwala na oddolne tworzenie się organizacji. Sprzedawcy produktów mogą sami budować struktury współpracowników, a od każdej osoby otrzymywana jest prowizja. Przykładowo Pan Kowalski zaczyna współpracę z firmą XYZ zajmującą się dystrybucją luksusowych kosmetyków. Mężczyzna może budować własną strukturę współpracowników i jest wynagradzany zarówno za przyciąganie nowych pracowników jak i sprzedane produkty. Wszystko odbywa się według wcześniej opracowanego planu marketingowego. Kowalski może się także wspinać po firmowej drabinie hierarchii co często (ale nie zawsze, bo zależy to od planu marketingowego) oznacza wyższe zarobki. Marketing sieciowy firmy może być też doskonałą opcją do jej rozwoju. Szczególnie sprawdza się to w przypadku niewielkich biznesów, które w szybkim tempie mogą zyskać pracowników oraz nowych klientów.

Marketing sieciowy mlm do czego nawiązuje sama nazwa, wyróżnia trzy poziomy współpracy:

Poziom 1. Kupowanie produktów w cenach hurtowych,

Poziom 2. Sprzedawanie produktów,

Poziom 3. Budowanie własnej struktury sprzedawców.

Marketing sieciowy mlm – branże

Marketing sieciowy mlm złożony jest głównie ze sprzedawców dla których nie jest to forma głównego zarobku. Około 88% wszystkich osób, które biorą udział w budowaniu biznesów opartych o taki model to kobiety. Jest to związane z produktami, których głównymi odbiorcami są Panie, czyli kosmetykami. Działające w ramach marketingu sieciowego firmy bardzo często zajmują się sprzedażą produktów do pielęgnacji skóry, włosów, a także:

  • suplementami diety,
  • ubraniami,
  • biżuterią,
  • wszelkimi akcesoriami domowymi oraz modowymi.

Marketing sieciowy mlm rozwijają także mężczyźni, którzy przyczynili się w 2009 roku do wzrostu sprzedaży do około 2 miliardów złotych. Tendencja szybkiego rozwoju marketingu sieciowego mlom utrzymuje się do dziś.

Marketing sieciowy firmy

W internecie można odnaleźć bardzo wiele ofert pracy z branży marketingu wielopoziomowego. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i obalić mity, prezentujemy przykłady marketing sieciowy firmy, które rzetelnie i profesjonalnie działają na rynku:

  • Amway – firma, która swoją działalność rozpoczęła już w 1959 roku w Stanach Zjednoczonych. Właściciele przedsiębiorstwa Jay Van Andel i Rich DeVosa zajmowali się początkowo dystrybucją środków czystości. Amway na polskim rynku pojawiło się w latach 90-tych. Obecnie biznes skupia się wokół sprzedaży witamin, kosmetyków itp.
  • FM World / FM Group – to firma założona przez Artura Trawińskiego w 2004 roku. Biznes rozwijał się bardzo szybko więc już trzy lata później zdecydowano o rozszerzeniu działalności na inne kraje. Przedsiębiorstwo zajmuje się tworzeniem perfum, kosmetyków i innych produktów do domu.
  • Prouve – firma została założona przez Katarzynę Trawińską i ściśle współpracuje z FM World.
  • QN Europe – to kolejny przykład najpopularniejszych marketing sieciowy firm. Sprzedawcy w tej firmie zajmują się dystrybucją zegarków i biżuterii.
  • Kosmetyki ORIFLAME – to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm w marketingu sieciowym. Skupia się na sprzedaży kosmetyków i perfum własnego wyrobu.

To nie jest piramida finansowa

Wiele osób twierdzi, że marketing sieciowy łudząco przypomina piramidę finansową. Jest to struktura znana także pod nazwą tzw. schematu Ponziego, co pochodzi od autora tej koncepcji Charlesa Ponziego. Jej mechanizm działania polega na tym, że zysk danej osoby uzależniony jest od późniejszych wpłat innych. Taka sytuacja miała miejsce podczas światowego kryzysu finansowego w 2008 roku. Jednak nie należy cech schematu Ponziego przypisywać marketingowi sieciowemu. W przypadku mlm każdy sprzedawca najczęściej posiada własnych klientów.

Przyszłość marketingu wielopoziomowego

Mimo wielu kontrowersji oraz skrajnie odmiennych opinii na temat marketingu sieciowego mlm jest to ciekawa opcja zarobku zarówno dla osób dopiero raczkujących w branży handlowej jak i doświadczonych sprzedawców. MLM niezwykle trafnie opisał Robert Kiyosaki „w marketingu sieciowym nie chodzi o dodatkowy zarobek; chodzi o budowanie aktywów”.

Jak działa marketing sieciowy?
5 (100%) 1