Reklama mobilna

Dlaczego warto reklamować się mobilnie?

Z badań We Are Social wynika, że w Polsce z Internetu korzysta już ponad 26 mln Polaków. 51% wyświetla treści, w tym reklamy, na smartfonie. To ogromna ilość użytkowników, do których można dotrzeć. Dlaczego warto inwestować w reklamę dostosowaną do mobile’a?

 

Według danych Deloitte, ze smartfonów korzysta obecnie 80% Polaków, zaś z tabletów – około połowy.  Dodatkowo, aż 6 z 7 badanych osób korzysta z telefonu do godziny po przebudzeniu, a ponad 75% tuż przed zaśnięciem.

Wzrost liczby użytkowników mobilnych powinien być znaczącą informacją dla reklamodawców. Powinni oni zadbać o to, by kampanie wyświetlały się poprawnie zarówno na komputerach stacjonarnych i laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych – w tym telefonach.

 

Reklamy w telefonie – sprawdzone i najnowsze możliwości

Prekursorem reklamy mobilnej są SMS-y i MMS-y. W dalszym ciągu są one wykorzystywane, ale już na mniejszą skalę i rzadziej niż kiedyś. Dużą zaletą jest możliwość dotarcia do wszystkich użytkowników telefonów, jednak rozpoczynając kampanię SMS-ową, należy upewnić się, czy uzyskaliśmy zgodę użytkowników na ich otrzymywanie.

Z czasem rozwinęły się inne formy reklamy na smartfonie. Obecnie reklamodawcy korzystają zarówno z prostych bannerów, jak i bardziej skomplikowanych form – w tym filmów i interaktywnych kreacji rich media.

Najpopularniejsze są bannery o wielkości 320×50 pikseli oraz ich nieco większe warianty, skonfigurowane w rozdzielczości HD. Często wykorzystywany jest też mobile rectangle 300×250 pikseli. Oba rozwiązania bannerowe nie są inwazyjne – nie ingerują w content na stronie, jednak z drugiej strony są mniej angażujące niż inne formy reklamy w telefonie. Rozmiary takich kreacji powinny być dostosowywane do każdego typu urządzeń mobilnych.

Innym, nieco bardziej „agresywnym” rodzajem reklamy są notyfikacje, znane również jako „push”. Mają one zarówno tekstową, jak i graficzną formę, mogą kierować bezpośrednio do strony, na której nam zależy – jak w przypadku reklamy display (bannerowej). Podobnie jak w przypadku kampanii SMS, wysyłka powiadomień odbywa się po wyrażeniu zgody przez użytkownika, ale przez aplikację.

 

Reklamy na smartfonie w wersji premium

Najnowszym formatem reklamy w telefonie (i innych urządzeniach mobilnych) jest rich media. Są to interaktywne reklamy, które wykorzystują natywne dla smartfonów funkcje, takie jak akcelerometr, geolokalizacja czy też ekran dotykowy. Dzięki temu możliwe jest stworzenie reklamy w oryginalnej formie, takiej jak np. galeria zdjęć, video, wysyłka wiadomości tekstowej lub e-mail z poziomu kreacji, prezentacja produktu w 3D, animacje, a nawet angażujące, interaktywne gry.

 

Efektywność kampanii reklamowych rich media

Ważne, by od początku było jasne, jaką czynność użytkownik ma wykonać. Im bardziej angażująca i rozrywkowa forma reklamy w telefonie, tym większa szansa, że użytkownik zapamięta kampanię i produkt, który jest jej tematem. Badania raportu Mobile Rising Stars Ad Interaction & Effectiveness wskazują, że dzięki rich mediom marka zapamiętywana jest o 18% częściej, a sam przekaz reklamowy niemal o 1/4 lepiej niż w przypadku tradycyjnych form.

Użytkownicy angażują się 2 razy bardziej niż w przypadku standardowych, statycznych bannerów. Szybciej reagują też na CTA, za czym idzie też wzrost ilości konwersji. Warto zaproponować użytkownikowi jakiś dodatkowy angażujący lub lojalnościowy benefit, w tym  kupon rabatowy, zbieranie pieczątek, punktów, które można następnie wymienić lub możliwość skorzystania ze zniżki po zapisaniu się do newslettera.

 

Personalizacja reklamy w telefonie – ważniejsza niż format

Format rich media, mimo oczywistych zalet, nie zawsze jest gwarantem sukcesu kampanii. Planując ją, należy dopasować przekaz i narzędzia do grupy odbiorców i produktu. Przykładowo, reklama tabletek do protez zębowych w wersji rich media może okazać się nieskuteczna. Bezpośrednim powodem braku skuteczności może być tutaj grupa wiekowa osób, które korzystają z tego typu produktu (i ich brak obeznania z Internetem w telefonie – korzystają z niego głównie po to, by odebrać telefon lub napisać SMS-a). W tym przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzą się SMS-y informujące o promocji na dany produkt lub usługę.

Dlatego tak ważne jest zbadanie grupy docelowej i dobranie pasujących form oraz narzędzi. Możliwości targetowania odbiorców pozwalają precyzyjnie określić zainteresowania, lokalizację oraz czas, kiedy reklama ma się wyświetlać, dzięki czemu przekaz dociera do użytkownika „tu i teraz”, podpowiadając mu zakup – jest to efektywne tym bardziej, gdy wiemy, że już wcześniej interesował się produktem (dzięki remarketingowi). W ten sposób możemy stworzyć skuteczne reklamy na smartfonie, które przyniosą satysfakcjonujący zwrot i przychód.

Dlaczego warto reklamować się mobilnie?
5 (100%) 1