Marketing relacji

Na czym polega marketing relacji?

Studiując wiele książek opisujących skuteczne przykłady pozyskiwania nowych klientów często zapominamy o jednym ważnym elemencie. Konsument, któremu poświęcimy odpowiednie dużo czasu i zbudujemy z nim długoterminową relację zawsze wróci do naszej firmy. Okazuje się, że w dobie zwiększenia tempa życia oraz rozwoju najnowszych technologii dużą popularność wśród handlowców zdobywa marketing relacji.

Partnerski marketing – co to właściwie jest?

Klient to najważniejszy element światowego handlu. To on przez chęć zaspokojenia swoich potrzeb napędza rynek. Marketing relacji lub też partnerski marketing skupia się na lojalności klienta wobec firmy jak i odwrotnie. Sukces permission marketingu zależy od:

  • jakości relacji z klientem,
  • trwałości relacji z klientem,
  • sposobu komunikacji z klientem,
  • wizerunku firmy.

W marketingu relacji to klient jest najważniejszy. Często wymaga to bardzo indywidualnego podejścia do każdej osoby. Jednak trud włożony w budowanie pozytywnych, długoterminowych opłaca się i pomaga w osiągnięciu celów strategicznych firmy.

Marketing relacji przykłady

Partnerski marketing może być realizowany z użyciem skrajnie różnych narzędzi. W tym przypadku przede wszystkim liczy się pomysł oraz kreatywność działu marketingu firmy. Marketing relacji przykłady znajdują się poniżej:

  • strona internetowa – wbrew pozorom to jeden z podstawowych marketing relacji przykładów. Przejrzysta i profesjonalna strona internetowa sprawi, że klient w podobny sposób będzie traktował samą markę. Do tego strona internetowa może pokazywać różne strony działalności firmy – od spisu dostępnych produktów, czy usług z możliwością ich kupna, przez zakładkę z promocjami, po klasyczne „o nas” gdzie klient może się zapoznać z sylwetką całej załogi pracującej nad jakością dóbr, które nabywa.
  • newsletter – to jeden z najpopularniejszych marketing relacji przykładów. Wykorzystywany zarówno przez małe, średnie jak i duże przedsiębiorstwa. Doskonale sprawdza się w firmach zajmujących się różnymi branżami. Newsletter można prowadzić w różnych formach i częstotliwości (nie warto bombardować klienta zbyt częstymi wiadomościami) zarówno jako przegląd newsów np. portal Filmweb, który co tydzień prezentuje skrót najciekawszych informacji i zachęca do odwiedzenia strony internetowej; blog poradnikowy, nowości związane z działalnością firmy, czy też rabaty i promocje.
  • blog – może funkcjonować zarówno jako element newslettera, zakładka na stronie internetowej firmy, jak i samodzielny twór. Szczególnie ważna jest tu systematyczność i kreatywność w tworzeniu wpisów.
  • programy lojalnościowe – to także jeden z najpopularniejszych marketing relacji przykładów. Zachęca klienta do działania, nie daje o sobie zapomnieć, a później nagradza za długoterminową lojalność.
  • live chat – obecność takiego narzędzia do komunikacji sprawia, że klient ma wrażenie całodobowej dostępności pracowników firmy z której usług korzysta.
  • porady – zakładki typu najczęściej zadawane pytania, czy FAQ obowiązkowo muszą pojawić się na stronie internetowej firmy. Przede wszystkim oszczędzimy wtedy czasu na odpowiedzi na podstawowe pytania. E-biznes, którego pracownicy chętnie odpowiadają na wiadomości oraz zawsze proponują swoją pomoc przyczyniają się do budowania trwałych i pozytywnych relacji z klientem.
  • doradcy stacjonarni – chodź większość firm podjęło decyzję o likwidacji punktów obsługi klienta, to jednak część konsumentów woli rozwiewać wszelkie wątpliwości lub rozwiązywać napotkane problemy pojawiając się w najbliższym oddziale.

Partnerski marketing – rób to dobrze!

Partnerski marketing to wymagające, ale opłacalne techniki utrzymania więzi z klientem. Opracowując strategię marketingu relacji warto pamiętać o dopasowaniu odpowiednich narzędzi zarówno do charakteru prowadzonej działalności jak i specyfiki klientów. Innymi słowy partnerski marketing musi być spójny. Warto zwrócić także szczególną uwagę na indywidualne podejście do klienta i spełnianie jego spersonalizowanych potrzeb.


Zobacz także: M-commerce, czyli jak aplikacje mobilne wpływają na biznes


 

Na czym polega marketing relacji?
5 (100%) 3