Marketing i reklama

Czy marketing ogranicza sie tylko do reklamy?

W dobie internetu, social mediów i innowacyjnych technologii tradycyjna reklama zaczyna odchodzić do lamusa. Rynek oferuje dziś znacznie skuteczniejsze i ciekawsze narzędzia do promowania biznesu i pozyskiwania nowych klientów. W tym tekście spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie czy marketing ogranicza się tylko do reklamy? Zapraszamy do lektury!

O co chodzi z tym całym marketingiem?

O ile emoticon XD stał się młodzieżowym słowem roku 2017 według plebiscytu Polskiego Wydawictwa Naukowego, to słowo marketing powinno być w encyklopedii handlu najważniejszym terminem ostatnich dwudziestu lat. Pojęcie to weszło do użytku w Stanach Zjednoczonych i na chwilę obecną możemy przyjąć, że charakteryzuje się trzema różniącymi się od siebie definicjami. Najtrafniejsza z nich, pochodząca od Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu wyjaśnia, że

„marketing to działania, zespół instytucji i procesów służących tworzeniu, komunikowaniu, dostarczaniu i wymianie produktów, które mają wartość dla klientów, partnerów i społeczeństwa”.

Marketing to najprościej wszystko co odbywa się w ramach handlu – wytwarzanie, promowanie, sprzedawanie i dostarczanie, a także:

  • analiza i ocena możliwości rynkowej firmy,
  • opracowanie strategii sprzedaży,
  • komunikacja z klientami oraz producentami.

Wśród rodzajów marketingu można wyróżnić:

  • content marketing,
  • marketing partyzancki,
  • marketing polityczny,
  • marketing wirusowy,
  • social media marketing,
  • i wiele, wiele innych.

Najpopularniejszą branżą z którą zwykle kojarzy się marketing jest reklama. Jednak warto pamiętać, że istnieją także inne gałęzie rynku, które można realizować w ramach tego procesu.

Strategie promocji 

Przed wydaniem produktu lub usługi na rynek warto szczegółowo opracować strategię promocji. Są to różne środki za pomocą których firma przekazuje komunikaty otoczeniu, w tym potencjalnym klientom i konkurencji, o swojej działalności (oferowanych dobrach i usługach). Strategie promocji można opracować w oparciu o odpowiedzi na następujące pytania:

  • KTO? – w tym elemencie strategii promocji opracowuje się grupę docelową, czyli cechy potencjalnych osób, które mogą być zainteresowanie usługami świadczonymi przez daną firmę. Przykładowo grupą docelową firmy produkującej artykuły papiernicze będą młodzi ludzie w wieku 15-21, studenci oraz rodzice.
  • CO? – to pytanie pomoże określić jaki jest cel działań marketingowych i co chcemy dzięki temu osiągnąć.
  • JAK? – strategie promocji określają także jakie narzędzie będą potrzebne do promocji, w jakiej formie ma się ona odbywać oraz za pomocą jakich środków przekazu masowego (radio, telewizja, internet, prasa)
  • ZA ILE? – warto dokładnie ustalić swój budżet w oparciu o obecną kondycję firmy, sytuację rynkową, pozycję konkurencji oraz ceny różnych form promocji. Przykładowo marketing wirusowy może okazać się znacznie tańszy niż produkcja spotu reklamowego oraz emisja go w trakcie najlepszego czasu antenowego telewizji.

Proste i skuteczne narzędzia promocji sprzedaży

Promocja to jeden z czterech elementów popularnej koncepcji marketingowej 4P lub inaczej marketing mix. Pozostałe trzy części to:

  • produkt (product),
  • cena (price),
  • miejsce, dystrybucja (place).

Zanim przejdziemy do omówienia najpopularniejszych, ale i także najskuteczniejszych narzędzi promocji sprzedaży należy podzielić je na dwie grupy:

Promocja handlowa – w tym punkcie narzędzia promocji sprzedaży przeznaczone są dla handlowców, pośredników, odbiorców hurtowych oraz detalicznych. Przykładami takiej formy promocji mogą być:

  • konkurs na najlepszą wystawę sklepową,
  • premie z tytułu najlepszej sprzedaży,
  • rabaty,
  • darmowe egzemplarze produktów,
  • funkcjonalne gadżety.

Promocja konsumencka – narzędzia promocji sprzedaży opracowane dla promocji konsumenckiej przeznaczone są dla obecnych oraz potencjalnych klientów firmy. Przykładami takich działań mogą być:

  • bezpłatne próbki,
  • konkursy,
  • promocje, rabaty,
  • obniżki cen,
  • loterie,
  • pokazy i degustacje,
  • programu lojalnościowe.

Nie tylko reklama

W odpowiedzi na pytanie zadane na samym początku tego tekstu – czy marketing ogranicza się tylko do reklamy, śmiało możemy udzielić odpowiedzi negatywnej. Współcześnie dostępne narzędzia promocji sprzedaży gwarantują  tańsze, szybsze oraz skuteczniejsze efekty w porównaniu do tradycyjnej reklamy. Odrobina kreatywności sprawi, że klienci będą zainteresowani naszą marką oraz dostrzegą ją w gąszczu konkurencji. Dziś można osiągnąć to znacznie prościej ponieważ prawie każdy handlowiec ma pod ręką tak potężne narzędzie napędzania sprzedaży jak internet. Wystarczy tylko dobrze je poznać i umiejętnie wykorzystać.


Zobacz także: Czym są chatboty?


 

Czy marketing ogranicza sie tylko do reklamy?
5 (100%) 1